Hantle – skuteczne od wieków

Historia ciężarów używanych w czasie ćwiczeń fizycznych ginie w mrokach dziejów. Pierwszymi prekursorami znanych nam hantli są pochodzące z antycznej Grecji haltery, których nie należy mylić z inną nazwą dla stosowanego w jeździectwie kantara. Rolą tych podobnych do czółenek ciężarków było nie tylko budowanie muskulatury, ale stosowano je także podczas skoku w dal w trakcie zawodów sportowych. Rzymskie mozaiki przedstawiają kobiety, ćwiczące z przedmiotami, które kształtem niewiele różnią się od współczesnych hantli, co dowodzi na ponadczasową popularność wykorzystywania ciężarów dla poprawy kondycji fizycznej.

Czym charakteryzują się hantle?

Współczesne ciężary z tej rodziny występują w wielu odmianach, które można podzielić ze względu na konstrukcje oraz tworzywo. Pomimo wszystkich różnic, wszystkie hantle składają się ze sztangi oraz umieszczonych na jej końcach obciążnikach. Waga przyrządów może wahać się od 0,5 kilograma w przypadku ciężarków stosowanych w fitnessie po ogromne okazy, ważące ponad 100 kilogramów.

Tradycyjnym tworzywem dla hantli jest żelazo, jednakże ze względu na strukturę metalu wewnątrz ciężarów mogą być uwięzione bąbelki powietrza, które dawniej potrafiły zaburzyć rozkład masy przyrządów. Naturalnie produkowane dziś hantle z żelaza cechują się wysoką jakością i pozostają popularnym widokiem na wielu siłowniach. Obok żelaza często wybieranym materiałem jest również stal, chrom, a także wytrzymałe tworzywa sztuczne. Aby zwiększyć komfort oraz bezpieczeństwo użytkowania, ciężary mogą posiadać okładziny neoprenowe, które jednocześnie chronią skórę przed otarciami i zapewniają niezrównany chwyt nawet spoconej dłoni.

Obok kryterium materiałowego, przyrządy dzieli się także ze względu na konstrukcję:

  • Hantle ze stałym ciężarem, jak sama nazwa wskazuje, to jednolite konstrukcje, które występują zazwyczaj pod postacią odlewanych form metalowych.
  • Hantle regulowane pozwalają na dostosowanie ciężaru w zależności od preferencji ćwiczącego. W tym przypadku sztanga stanowi oddzielny element, na który nakładane są talerze o preferowanej wadze, utrzymywane w miejscu za pomocą śrub lub nakrętek.

W jakich ćwiczeniach hantle są najskuteczniejsze?

Najpopularniejszymi ćwiczeniami z użyciem hantli są naturalnie zestawy, obejmujące górną partię ciała, zwłaszcza przedramiona, biceps oraz mięśnie ramion, jednakże na tym użyteczność ciężarów wcale się nie kończy. Jako dodatkowe obciążenie mogą być używane podczas każdego treningu, niezależnie od tego, czy mamy na celu poprawę wydolności, czy budowę masy mięśniowej. Niewielkie hantle sprawdzą się w czasie joggingu oraz gimnastyki (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Hantle-967.html), w kontrolowany sposób stymulując rozwój mięśni. Nawet w ćwiczeniach obejmujących dolne partie mięśni lub brzuch hantle mogą być wartościowym dodatkiem, które swoją masą pozwolą zwiększyć wydajność powtórzeń.

Hantle to wszechstronny przyrząd, z którego pomocą można rozwijać całe ciało, a w przypadku dobrze ułożonego zestawu ćwiczeń, mogą zastąpić większość obecnych na siłowni sprzętów, dzięki czemu doskonale sprawdzają się także w warunkach domowych.

Kobieta od master1305 z pl.freepik.com